måndag 26 mars 2012


Hemutredning....äntligen!

Idag var vi på vårt första möte ang. vår hemutredning och fick träffa vår kontaktperson.
Det kändes bra och det är skönt att vi har tagit nästa steg.

Vi planerade när vi ska ses igen och vad vi ska göra inför nästa möte.
Nästa gång är om ca två veckor och då ska vi ha skrivit varsin livsberättelse.

Livsberättelsen skall innehålla utbildning, bakgrund, livsåskådning, intressen, ekonomi, personliga egenskaper, parförhållande, motiv till adoption, nätverk mm.

Hon sa att om vi har missat något eller tagit med sådant som är onödigt så ändrar vi det tillsammans och det kändes bra.

 Vi ska dessutom fixa fram läkarintyg, hälsodeklarationer samt ta kontakt med två ”Referenter”.

De vill även ha ekonomiska uppgifter till hemutredningen om våra kostnader och inkomster.
Dessutom info om vårt hus och avstånd till förskola, skola, lekplats, service och centrum.
Jag vet inte vad avståndet till service och centrum gör för skillnad men jag lovar att de ska få alla uppgifter som de kan tänkas vilja ha.

Efter detta möte så har vi även bokat in två stycken enskilda möten var för sig.
Där kommer vi prata om våra livsberättelser, varandra mm.

Därefter är det dags för ett hembesök….. då får vi ta till ett gammalt knep och baka lite bullar så att det känns hemtrevligt och mysigt….

Efter detta är det dags för ytterligare ett möte.
Denna gång får inte vi vara med utan då vill hon träffa någon av våra vänner och prata om hur vi är som människor och hur de tycker att vi skulle passa som föräldrar.

Slutligen  så har vi ett sista möte kvar innan vi förhoppningsvis blir godkända.

/H&L

1 kommentar:

  1. Bra att det är igång och det kommer så klart att gå bra. Ett bättre och stabilare föräldrapar än ni två har jag svårt att tänka mig.
    Jag har länkat till er blogg från min husvagnsblogg och någon har kommenterat hos mig att det inte går att kommentera här med anonym. Så ett tips är att lägga till det i inställningarna för kommentarer så kommer fler att kommentera och heja på er.

    SvaraRadera