lördag 16 februari 2013

Ekhemmanet


Hej på er!
Igår kväll satt jag och tittade på lite gamla bloggar och hittade tillbaka till denna från 2009:
              
http://kenya.ekhemmanet.se/#post115
Jag tror att det var denna text som fick oss att tänka om och förstå att Kenya var landet som vi skulle välja att adoptera från.
Vi hade läst lite om hur det gick till att adoptera från Kenya men mest tagit till oss vilka problem och kostnader det innebar och därför sorterat bort detta alternativ.
Men efter att ha läst detta inlägg så började vi tänka om och ganska snabbt så var vi båda helt överrens om att detta måste vara det bästa sättet att adoptera.
Tänk att få vara tillsammans under en så lång tid, uppleva vårt barns land och i lugn och ro lära känna varandra utan att behöva tänka på jobb och praktiska saker här hemma.

När vi sedan gick vår kurs så var ett av de andra paren också helt inställda på Kenya och det gjorde nog att vi talade lite mer om Kenya på kursen.
De gjorde oss ändå säkrare på att vi hade gjort rätt val.
Det blev ingen Kenya resa för dem då de blev gravida under kursen och har sedan en tid tillbaka en liten söt tjej, stort grattis till er!

Ikväll blir det en rolig kväll men några av våra närmsta kompisar och en gammal hederlig Schlagerkväll med allt som det innebär.

Douze points goes to......

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Efter att ha läst inlägget så är vi ännu mer säkra på att Kenya är rätt för oss. Vilket äventyr vi har framför oss! Kram Familjelängtan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Det ska bli vårt största äventyr, kul att vi troligtvis får uppleva det samtidigt.
      Hoppas att ert godkännande kommer snart och att du känner dig bättre efter vaccinationfebern.
      H&L

      Radera
  2. Hej! Jag googlade på Ekhemmanet (mitt företag och mn författarsida på Facebook) för att leta en sak och hittade istället detta inlägg. Roligt!
    Det fick mig att förstå att våra gamla blogginlägg kanske läses fristående, så jag har just lagt till en kommentar till inlägget du länkade till. Om de svåra bitar vi ännu inte hade upplevt innan jag skrev det där inlägget om Adoption i Kenya.

    Jag önskar er mycket glädje och allt gott på era resor. Både Fredriksson och Familjelängtan.
    /Cecilia - som numera bloggar på cecilia.ekhemmanet.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Cecilia!
      Tack för en bra blogg som visar de roliga och lyckliga stunderna likaväl som de jobbiga och tunga.
      Jag förstår vad du menar med att det vore bra med en person som finns på plats i Nairobi.
      En person som är insatt i hur allt fungerar och har kunskap som kunde göra det lättare om och när man får problem med något.
      Vi skrev innan om när vi träffade Lisa på BVC och hon hade varit perfekt i denna roll.
      Kunskap, erfarenhet av adoption, engagemang och dessutom så älskar hon Afrika.
      H&L

      Radera
    2. Tack för de orden! :-)
      Nu har jag läst om ert BVC-möte och blir enormt imponerad och glad att det finns en så engagerad person som förstår att adoptivfamiljer har särskilda behov i kontakten med BVC. Tyvärr har jag hört mest negativa exempel från blivande adoptivfamiljer som sökt upp BVC. Blir nyfiken på var ni bor och får läsa vidare här helt enkelt. Jag ser fram emot att följa er resa!

      Radera